خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

تاجریزى پیچ

((کاکنج )) و ((سگ انگور)) که خود را معرفى کردند برادران من مى باشند، ولى تاجریزى اصل و واقعى من هستم . عربى من ((حلو مره )) بوده و فرنگیها به من دوس آمر مى گویند، این روزها در محافل داروسازى براى اینکه فرقى بین من و سایر انواع گذاشته شود به من تاجریزى پیچ گویند، زیرا گیاه علفى بالا رونده است . من در اطراف تبریز، اصفهان ، رشت - حوالى رودبار بالاده برزوئیل ، لاهیجان ، و همچنین جنوب شرقى ایران مثل بلوچستان مى رویم .برگهاى گیاه من متناوب بوده ، و شکل ظاهرى آنها در قاعده ساقه شبیه قلب است ، ولى در قسمت فوقانى سه تایى است . گلهاى من بنفش کوچک و چترى بوده ، و در فاصله خرداد تا شهریور ظاهر مى شود. میوه من آبدار، بیضى شکل و آویخته است ، پس از رسیدن سرخ رنگ مى شود و داراى دانه هاى مسطح است ، در صورتى که دانه هاى سگ انگور کروى است . قسمت مورد استفاده من علاوه بر ساقه هاى مسن و برگ گیاه من مى باشد که همگى آنها پیشاب آور مقوى و تصفیه خون بوده و کمى مخدر مى باشند، و براى بیماریهاى جلدى و سرطان نافع هستند. براى تسکین درد استخوان ، ترشحات زنانه ، استسقا، برونشیت مزمن ، نزله مزمن ، سیاه سرفه ، تنگ نفس ، نقرس ، یرقان و پیدا شدن آلبومین در ادرار تجویز مى شوند. ضماد برگ من براى امراض جلدى مزمن ، اگزما، خارش ، داءالصدف ، سودا و تبخال سود فراوان دارد، و از آن مى توان براى درمان زخمهاى سرطانى استفاده کرد. دود و بخور دانه من چرک گوش را خشک و از فساد چرکها دیگر جلوگیرى مى نماید.
از جوشانده صد گرم جوانه و برگهاى من در یک لیتر آب دو لیوان در روز تجویز مى شود.

 

زبان خوراکیها جلد سوم
نویسنده : دکتر غیاث الدین جزایرى

سایت غدیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد