خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

من ((هزار بندک )) هستم !

فارسى من هزار بندک است . به من هزار پسر و هزار پیوند هم مى گویند. به من پرسیاوشان دارو (یا پرسیاوشان اشتباه نشود) ((کسته )) و ((عصاى موسى )) هم گفته اند. عربى من قضاب مصرى و عصى الراعى است و عده اى از اعراب ((ونکه صغیره )) گفته اند. انواع بزرگ من که به تازگى در ایران به عنوان گلهاى زینتى پرورش مى دهند. به نام خارجى آنها ((پروانش )) معروف است و به یک نوع آن ((گل تلفونى )) مى گویند. من از تیره خرزهره مى باشم . گیاه من دو نوع ساقه دارد، یک نوع آن در روى زمین خزنده بوده ، بند بند است و از هر بند آن ریشه اى به زمین فرو مى رود و به همین مناسبت است که در فارسى به من هزار بندک گویند. نوع دوم ساقه من قائم بوده ، و مولد گل مى باشند. ساقه هاى خزنده من معمولا یک متر و ساقه هاى قائم یک پنجم متر مى باشند. برگ گیاه من بیضى و عارى از کرک و دندانه است . گلهاى من آبى - مایل به بنفش و آبى روشن و گاهى سفید - گلى و ارغوانى است ، و معمولا گیاه من سالى دو نوبت در پائیز و اسفند گل مى دهد. جام گل من لوله اى و باریک است و با اینکه نوش فراوان دارد، زنبور عسل نمى تواند وارد آن شود. مگر آنکه حشره کوچکى قبلا وارد شده ، و آن را شکاف فراخ نماید، به گلهاى من اعراب ((آذان الغزال )) مى گویند. قسمت مورد استفاده من برگ و اندامهاى مختلف من است . برگ مرا در هر فصلى مى توان چید و خشک کرد. برگهاى من قابض بوده ، و سینه را نرم مى کند و رقت خون را معالجه مى نماید. ادرار آور و مقوى بوده ، و از خونریزى سینه و معده جلوگیرى مى نماید. براى معالجه نزله کهنه ، اخلاط خونى و پیدا شدن خون در ادرار، ورم روده و اسهال کهنه ، رفع ترشحات زنانه و تبهاى نوبه اى و سل تجویز مى شود.
برگهاى من داروى کمکى خوبى براى مداواى تب و لرز و جلوگیرى از زیادى خون قاعدگى مى باشد. غرغره جوشانده برگ من براى معالجه آنژین ، ورم لوزه تجویز مى شود و همچنین تنقیه با جوشانده آن جهت معالجه اسهال خونى و اولسرهاى روده به کار مى رود. هنگامى که شیر در پستان جمع مى شود و همچنین براى پانسمان زخم و اولسر پستان مى توان از جوشانده پنجاه در هزار برگ من به کار مى رود و چکاندن چند قطره از آن در گوش براى از بین بردن چرک آن کافى است . نمک مستخرجه از خاکستر گیاه من به جاى زاج در رنگرزى از طرف داروسازان سنتى ایران توصیه شده است ، از پروانش و گل تلفونى نیز جهت مصارف فوق مى توان استفاده کرد. یک نوع من در شهسوار مى روید و به زبان محلى به آن خاک تره گویند، جوشانده خاک تره اسهال خونى را بند مى آورد و پادزهر سموم مى باشد. ضماد برگ آن جهت از بین بردن جراحات تازه باد سرخ و آبله و همچنین زخمهاى آبدار و چرکین و رفع التهابات نافع مى باشد. ضماد گرم برگ آن جهت سر باز کردن دمل سودمند مى باشد.

 

زبان خوراکیها جلد سوم
نویسنده : دکتر غیاث الدین جزایرى

سایت غدیر

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد رفیعی دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:56 http://koompoot.blogsky.com

سلام وبلاگ خوبی داشتین امیدوارم موفق باشید
یک سوال داشتم : شما اطلاعاتی در مورد مواد موثر در موسیلارها در اختیار دارین ؟
اگه دارین برای من ایمیل کنید
از وبلاگ ما هم دیدن فرمایید .
باتشکر
گروه دانش کویر ایران

مسعود دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 13:10

سلام
من دنبال بیوگرافی دکتر غیاث الدین جزایری هستم
شما اطلاعی دارید

خوش فهم شنبه 5 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 17:52

سلام اگه اطلاعاتی در خصوص بیوگرافی دکتر جزایری دارید لطفا برام بفرستید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد