خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

خواص درمانی خوراکی ها

معرفی خواص گیاهان

اسم من ((پنیر)) است !

مقوى معده ام و به هضم غذا کمک مى کنم .
اگر مرا با مرزه و مغز گردو بخورید، به چاق شدن خود کمک کرده اید.
با پونه اگر خورده شوم پادزهر خوبى مى شوم ...
از قدیم نان خورش شما ایرانیان بوده ام ، و بسیارى از سالخوردگان روستا نشین ، زیادى عمر خود را از من مى دانند. من از بسته شدن شیر به وسیله پنیر مایه بدست مى آیم و بیش از سیصد نوع دارم و این انواع بستگى به انواع پنیر مایه دارد و بطور کلى انواع پنیر مایه به دو دسته حیوانى و نباتى تقسیم مى شوند، انواع حیوانى آن را از مخاط معده ى حیوانات نوزاد که شیرخوار بوده و علفخوار نشده اند مى گیرند و انواع نباتى ، از شیرابه درخت انجیر و چند درخت دیگر بدست مى آید که مهمترین و سودمندترین آن ها گیاهى است به نام پنیر بند که در بلوچستان ایران بطور خودرو به عمل مى آید و سى درصد مایه پنیر خالص دارد. این گیاه مفید یکى از ثروت هاى خداداد ایران زمین مى باشد که متاءسفانه تاکنون مورد توجه و بهره بردارى قرار نگرفته و در بوته فراموشى گذاشته شده است . اگر در نظر بگیرید که در دنیا روزانه چه مقدار پنیر مصرف مى شود، به شما ثابت خواهد شد که ایران مى تواند صادراتى هزار برابر کتیرا و منافعى هم عرض صادرات مهم از این محصول بدست آورد. با مطالعاتى که شده است ، در زمین هاى وسیع و مستعد بلوچستان و کرمان مى توان این گیاه را کاشت و سالانه بیش از صدها هزار تن محصول بدست آورد.
پنیرى که با پنیر بند ساخته شود، ویتامین هاى بیشترى داشته و خوش بو و خوش طعم تر از سایر انواع پنیرها است و من از شما ایرانیان که از وجود این نعمت خداداد استفاده نمى نمایید، بسیار متعجب و گله مند مى باشم ، وقتى مرا با پنیر مایه حیوانى مى سازند، و براى تهیه آن حیوان کوچکى را که تازه به دنیا آمده است مى کشند پنیرى بدست مى آورند که از نظر شرع اسلام خوردن آن مکروه بوده ، و زود فاسد مى شود، در صورتى که نوعى از پنیر مایه هاى نباتى بدست مى آید، نواقص فوق را ندارد. یک نوع مرا از ماست تهیه مى کنند و این نوع نیز بسیار مرغوب و سودبخش است . چنانچه مرا از شیر حیوان سالم که در صحرا چریده باشد درست کنند، بسیار مطبوع و گوارا بوده و منافع سرشارى خواهم داشت .
به علت داشتن ویتامین هاى ((ث (( و انواع ((ب (( و املاح معدنى مخصوصا کلسیم ، نان خورش کاملى هستم که تمام عوامل حیاتى را در برداشته ، و کمبود آنها را جبران مى نمایم ، من مقوى معده و روده ها هستم و موجودات مفیدى که در روده ها زندگانى کرده ، و به هضم غذا کمک مى نمایند، از من تغذیه مى کنند. من خون سالم درست مى کنم ، من کمى دیر هضم هستم ، ولى پس از هضم زود جذب یاخته ها شده ، و آنها را وادار به سازندگى مى کنم . با مغز گردو و مرزه ، چاق کننده بدن و باعث نرمى پوست مى شوم ، و پادزهر املاح نقره و سرب مى باشم .
چون تازه مرا در آب جوشانده و آب آن را به زن بچه شیرده بدهند، شیر او را زیاد مى کنم ، خوردن برشته من بعد از پختن و گرفتن آب آن اسهال را بند مى آورد، کهنه و فاسد شده من ، سمى و خطرناک است و تولید سنگ مى نماید.
تازه من که آب آن را هنوز نگرفته و در اصطلاح پنیرسازان دلمه نامیده مى شود، خواب آور بوده و جهت تقویت اعصاب و التهاب معده و امراض ‍ سل و دق زیاد تجویز مى شوند و معالج خشکى پوست و علاج وسواس و امراض صفراوى و فشار خون است .
اگر مى خواهید من دیر فاسد شده ، و مدتى در خانه شما بمانم . همیشه مرا در ماست یا آب ماست بیندازید.
نمک زده و کهنه من در صورتى که فاسد نشده باشد، بلغم را از بین مى برد و اشتها را تحریک مى نماید، رطوبت معده را مى گیرد، ضماد آن را با عسل جهت باز شدن دمل و با روغن زیتون جهت نرم شدن مفاصل زیاد تجویز مى شود و اگر آن را روى پینه هاى دست و پا بمالند، آنها را برطرف مى نماید. اگر مرا با آب ژلاتین یا آب پاچه هاى گوسفند مخلوط کرده ، کمى نوشادر به آن اضافه کنید، و علاوه بر منافعى که جهت دستگاه گوارش دارد، پادزهر گزیدن زنبور و کژدم است . چنانچه مرا با خرما میل فرمایید کیفیت غذایى آن را بالا مى برم ، به عقیده پزشکان قدیم ایران ، خوردن من همراه با یک سبزى یا یک میوه مثل گردو نافع تر خواهد بود.
من یک برادر مادرى دارم که اسمش ماست مى باشد مادر ما هر دو شیر است و پدرمان متفاوت مى باشد. البته ماست به موقع خود را به شما معرفى مى کند، ولى من مى خواهم در اینجا سؤ الى از خوانندگان کنجکاو بنمایم .
اگر از شما بپرسند که اولین ماست را در دنیا چه کسى درست کرد، و چه مایه اى به او زد، چه جوابى خواهید داد؟ شما مى توانید این سؤ ال را از دیگران هم بکنید و بپرسید، اولین ماست در جهان چگونه درست شد؟
بدون شک جواب این پرسش را نه شما مى دانید و نه ماست بندان و نه دانشمندان حتى غذاشناسان امروزى . حل معما، افتخارى بر افتخار ایران عزیز خواهد افزود و ثابت خواهد کرد که اولین ماست برخلاف تصور دیگران در ایران بدست یک ایرانى درست شده و اینکه مى گویند اولین بار آنرا در بلغارستان ساخته اند صحیح نیست

غدیر

من ((ماش ))هستم !

ایرانیان قدیم به من ((مچ (( مى گفتند و اعراب آن را معرب کرده ، به صورت ماش در آمدم . زادگاه اولیه من ایران و نوع دیگرم در هندوستان است . با اینکه یکى از حبوبات امروزى جز در آش ماش که یکى از غذاهاى صددرصد ایرانى است ، مرا در خوراکى هاى دیگر ندیده اند و نیز جاى تعجب است که مؤ لفین کتاب هاى لغت نامه مرا یا گیاه دیگرى که از خانواده نخود فرنگى است اشتباه کرده ، و اغلب مرا بجاى آن معرفى مى نمایند و چون براى توضیح این موضوع ناچارم بر خلاف رویه ى زبان خوراکیها دو لغت خارجى به کار برم از خوانندگان عزیز پوزش مى طلبم . در زبان فرانسه به من ((وس (( مى گویند. ولى در بسیارى از لغت نامه ها ((ارس (( را ماش ترجمه کرده اند. فارسى ((ارس (( گاودانه و عربى آن ((حب البقر)) و در کتاب هاى علمى قدیم ((کرسنه (( خوانده شده ، دانه آن کمى از من بزرگتر است ، من از نظر مواد قندى و نشاسته اى ، ضعیف و از نظر مواد سفیده اى غنى هستم ، و در حقیقت قدرت سازندگى من بیشتر از خاصیت غذایى من مى باشد، و به همین جهت مى توانم ادعا کنم که براى رژیم غذایى بهتر از من پیدا نمى شود...
با اینکه من از قدیم در ایران فراوان بوده ، و هستم ، و با اینکه خیلى زود گرسنه را سیر مى کنم ، و هیچگونه خاصیت چاق کردن ندارم ، و از خوردن من ضررى متوجه اشخاص نمى شود. معذلک پزشکان و داروسازان و غذاشناسان مرا نادیده گرفته ، و براى لاغر شدن و لاغر کردن از من استفاده نمى کنند. من از تمام حبوبات زودتر هضم میشوم ، و به هیچوجه در معده نفخ نمى کنم . مشروط بر اینکه پوست مرا گرفته باشند، و در غیر این صورت ، پوست دانه من قابض بوده ، و ایجاد یبوست مى نمایند، به علت داشتم ویتامین هاى آ و ب مقوى نیروى بینایى و اعصاب مى باشم ... درمان سردرد حاد و آب ریزش بینى هستم . سرفه و تب را تسکین مى دهم ، پخته من با روغن بادام و سایر روغن هاى گیاهى مولد خون صالح است ، و پخته من با پوست و ترشى ها، شکم روش را بند مى آورد.
یکى از مشخصات من آن است که با وجود سردى که دارم ، لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین نکرده ، و قند خون را پایین نمى آورم . طبیعت در وجود من درشتى و نرمى را به در آمیخته است هم براى لینت و هم براى بند آمدن شکم روش مفید مى باشم ، اگر مقصود از خوردن من لینت مزاج باشد، از دانه هاى پوست کنده من استفاده کنید، و برعکس براى قبض ‍ معده ، مرا با پوست به کار برید، و براى این کار بهتر است دانه پوست نکنده مرا بو داده ، و بعد بپزید و با دانه هاى مرا با پوست در آب جوشانده و آب آن را که حاوى لعاب و ماده نرم کننده اى است ، دور بریزید و بعد آب تاره ریخته ، دوباره بپزید و میل نمایید و اگر مقصودتان از جمع کردن مزاج تسکین فشار صفرا و خون باشد، مرا با انار و یا سماق میل نمایید.
پیران و صاحبان مزاج سرد و کسانى که در معده شان رطوبت زیاد است ، باید مرا همراه با ادویه مثل - دارچین - فلفل - زنجبیل - خردل میل نمایند و صاحبان مزاج گرم بهتر است به غذاهاى خود که با من درست مى کنند، چاشنى هاى ترش مثل : رب انار - رب گوجه و آب سماق و غیره بزنند - پماد پخته من ، یا سرکه براى اگزما و امراض جلدى نافع است ، مالیدن پخته دانه هاى من به اعصابى که خواب رفته و بى حس شده اند، مفید است و درد آنها را تسکین مى دهد.
یکى از برادران من در هندوستان به عمل مى آید و داراى لعاب بیشترى بوده و به آن ماشدارو مى گویند.
با من مى توانید ماش پلو - آش ماش و قلیه کدو با ماش که از غذاهاى ایرانى هستند تهیه کنید - در آش ماش شلغم - کدو و هویج هم مى توانید اضافه کنید، و به خواص آن بیفزایید. آش ماش با شلغم مرهم سینه بوده ، آن را نرم و باز مى نماید.
براى تهیه قلیه کدو با ماش - کدو و گوشت را کمى سرخ کرده ، و آب ریخته بگذارید بجوشد. بعد دانه هاى پوست کنده و مقشر مرا جداگانه با آب پخته به آن بیفزایند، و بعد روى آتش بگذارید، و به هم بزنید تا آب تقریبا تمام شود، و بعد به آن پیاز داغ یا سیر داغ اضافه کنید. بعضى ها به آن مقدارى کوفته ریزه اضافه مى کنند. قلیه هویج یا ماش هم به همین دستور تهیه مى شود، و قلیه کدو و هویج با ماش طعم خوشى دارد.
قلیه ها غذاهاى مخصوص ایرانى هستند که تهیه آنها تقریبا منسوخ شده ، و در کتاب جامع الحکمتین چنین مى نویسد:
-
پس نباتى که از زمین برآید و چنان شود که غذاى مردم را شاید...و اگر شرح آن غذاها از دیگ (پخت )ها و قلیه ها و بریانها و حلاوى کرده آید سخن دراز شود (جامع الحکمتین صفحه 205).

غدیر

من ((گشنیز)) هستم !

اسم من گشنیز است . به من جلجلان هم گفته اند. اعراب کسیره و کزیره مى گویند. من از آن دسته گیاهان هستم که خاصیت میکرب کشى دارم ، و از سرایت امراض عفونى جلوگیرى مى کنم . پزشکان قدیم به مبتلایان به ابله دستور مى دادند که براى جلوگیرى از سرایت به آن چشم ، آب مرا در اطراف پلک بمالند، و براى جلوگیرى از سرایت حصبه به اطرافیان نیز دستور مى دادند که از من استفاده کنند. شما هم مى توانید در مواقعى که یک بیمارى همه گیر پیدا مى شود، به سراغ من بیاید.

حرمت مى را که مى گشنیز دیک عیش هاست

 

بر سر گشنیزه حصرم روان افشرده اند

خاقانى
من مقوى مغز و قلب مى باشم - براى رفع خفقان - وسواس و هیسترى (غش ) سودى فراوان دارم .
بیشتر خواص من در برگ و میوه من است که آن را تخم گشنیز یا تخم جلجلان نامیده اند، هرگز در خوردن من زیاده روى نکنید، زیرا باعث خواب هاى پریشان شده ، مضر و خطرناک میباشم . مقدار خوراک برگ من 35 گرم و بذر من چهارگرم است ، و چنانچه بیش از این مقدار خورده شود، شخص را در حالت لکنت زبان و کندى ذهن است . در عادت ماهانه بانوان اختلالاتى پدیدار مى کنم . خون آنها را بند آورده ، و عوارض زیاد همراه دارم .
میوه من عالیترین مقوى معده ، و بهترین محلل غذا است ، محرک اشتها بادکش و معرق است ، و بیشتر در بیماریهاى دستگاه گوارش از تخم من استفاده مى کنند، و بهترین راه براى استفاده از آن دم کرده ده تا سى در هزار است .
من داراى ویتامین ((آ)) و ((ب (( بوده ، و سرشار از ویتامین ((ث (( هستم . مضمضه آب من ، جوشهاى دهان را از بین مى برد. لثه ها را محکم کرده ، و از خونریزى آن جلوگیرى مى کند و درد دندان کرم خورده را تسکین مى دهد. من داراى سبزینه بوده و یک اسانس قوى همراه دارم . درصد گرم میوه من ، یک گرم اسانس و بیست گرم مواد چربى است . جهت سینه درد، دارویى ارزنده هستم ، جوهر من از راه ادرار دفع مى شود و بین راه مجارى را ضد عفونى کرده ، زخمهاى آنها را معالجه مى کنم . شیره میوه من اسهال خونى را بند آورده ، و بو داده آن براى اسهال و خونریزى معدى نافع است ، عده اى براى رفع سر درد و معالجه زکام ، میوه مرا در آتش انداخته ، و از دود آن استفاده مى کنند. این دود ضد عفونى کننده محیط و مجارى تنفس است ، ولى براى مبتلایان به تنگى نفس و کسانى که نسبت به آن حساسیت دارند خوب نیست ! برگ من مسکن صفرا و التهاب معده و برطرف کننده عطش ‍ زیاد است و از قى کردن جلوگیرى مى کند. ضماد برگ من از شدت حرارت جراحات و سوزش آنها جلوگیرى کرده ، و براى باد سرخ و بثورات جلدى اگزما توصیه و تجویز شده است . ضماد من با آرد جو، خنازیر و زخمهاى سفت را تحلیل مى برد. سابقا براى معالجه زخم هاى سرطانى سرب را با آب من ساییده و روى زخم مى گذاشتند.
تخم من ضد کرم بوده ، و از رشد آنها در معده جلوگیرى مى کند.
اگر نسبت به بوى من حساسیت دارید، از داروهاى مدر استفاده کنید و اگر در اثر زیاده روى در خوردن من مسموم شدید پس از استفراغ تخم مرغ و شیر میل نمایید.
کوبیده میوه من ، مخلوط با فلفل و نمک حافظ گوشت در برابر فساد بوده و در صنعت کنسروسازى مورد استفاده قرار مى گیرد، مرا از دوستان با وفاى خود بدانید، ولى در استفاده از من زیاده روى ننمایید. با من آش گشنیز، گشنیز پلو، تهیه کنید و در آش ها و خورش هاى سبزى دار، کمى از برگ من بریزید و افزودن آن را به سوپ و آش بیماران و اطرافیان آنها، مخصوصا مبتلایان به امراض عفونى فراموش نفرمایید. من غرایز جنسى را کم مى کنم و سابقا چنین عقیده داشتند که اگر مرا به ران زنان باردار هنگام وضع حمل آویزان کنند، زایمان را سریع مى نمایم . من خود چنین ادعایى ندارم ، ولى بوى من در اتاق زایمان مفید بوده و بى فایده نیست !

غدیر

اسم من ((کلم ))است !

ضد رعشه هستم و قوه بینایى را تقویت مى کنم .
خواب آورم و برادرم ((کلم سنگ (( علاج ورم روده است .
شربت کلم قرمز درمان نقرس و رماتیسم است .
مخصوصا براى پیران و سالخوردگان که طبعى سرد دارند، سودمندم !
اسم من کلم است . ایرانیان قدیم به ما ((کرم (( مى گفتند و اعراب آن را معرب کرده ، ما را کرنب صدا کردند، و بالاخره به نام کلم معروف شدیم . ما بیش از سى نوع هستیم . در بعضى از انواع ما گل ، بعضى برگ و در برخى ساقه زیرزمینى قابل استفاده و خوراکى است و همه اینها موقعى قابل مصرف است که از تابش آفتاب و شبنم محفوظ مانده باشد، به انواع و اقسام ما کلم قمرى - قنبیط - کلم گل پیچ - کلم سنگ - کلم برگ - کلم غنچه اى - کلم بروکسل - کلم شلغمى - کلم گل سرخى - کلم فندقى - کلم قرمز - شلغم بیابان - قمریت - لهنه - قرنیا - قرنیو - کرانبى - کرانیا - لخته - لاخته - اعاریسا - لهینه - لهانه - و اسامى دیگر هم به ما داده اند.
برگ و گل ما موقعى نرم و لطیف بوده ، و براى خوراک انسان مناسب است که با وسایل گوناگون از نور و حرارت آفتاب محفوظ مانده ، رنگ آنها سفید باشد، و چنانچه سبز و سفت شود، براى تهیه علوفه مناسب تر خواهد بود. برگهاى بعضى از انواع ما به رنگهاى قرمز و بنفش هم در مى آیند و این برگها، علاوه بر مصرف خوراکى در صنعت داروسازى و شیمیایى بکار میروند.
از نظر مواد چربى فقیر هستیم و به همین جهت در آشپزى همیشه ما را با گوشت هاى فربه و چرب مى پزند - روس ها هم ما را به مغز قلم گاو که چربى زیاد دارد طبخ مى نمایند، و چنانچه مى دانید به این سوپ برش ‍ مى گویند. ما سرشار از ویتامین هاى آ - ب - ث - و پ پ هستیم و همچنین داراى املاح گوگرد - کلسیم - پتاسیم - منیزیم بوده و کمى هم ارسنیک داریم ، و به همین علت است که به رشد عمومى کمک مى کنیم ، و براى مسلولین و اشخاص ضعیف البنیه مفید مى باشیم . به علت داشتن کلسیم و گوگرد، براى مو و ناخن ها سود فراوان داریم . سنگهاى کلیه و مثانه را از بین مى بریم ، برگهاى ما به علت داشتن ویتامین ((پ پ (( از بیمارى پلاگر جلوگیرى مى کند. به علت داشتن کمى ارسنیک مقوى اعصاب بوده و رعشه را از بین مى بریم و از ابتلا به مرض جذام پیشگیرى مى نمائیم . ما مقوى قوه بینائى و کمى خواب آور هستیم . صدا را باز مى نمائیم ، برگهاى ما چنانچه خام خورده شود ورم طحال را معالجه مى کند. در کلم سنگ آنزیمى وجود دارد که براى ورم روده مفید است . این آنزیم در تمام هویج ها یعنى ساقه هاى زیرزمینى خوراکى مثل زردک - سیب زمینى - شلغم هم وجود دارد. ولى مقدار آن در سیب زمینى اسلامبولى و کلم سنگ زیادتر است ، آب این ساقه هاى زیرزمینى را بگیرید و بنوشید و از منافع سرشار آنها استفاده کنید. شربت کلم قرمز براى سینه و ضماد آن ضد نقرس و روماتیسم است . تنتور کلم قرمز در آزمایشگاه معرف ترشى و قلیائى است . اخیرا در بازار ایران چند نوع ما که به صورت کاهو در آمده است ، مثل یخنى قنبیط که از غذاهاى مخصوص اهالى شهر قم است ، و برش که تازه در ایران معمول شده است کمى ملین بوده ، پیشاب را زیاد مى کند. زیاده روى در خوردن ما باعث دیدن خواب هاى پریشان و تولید نفخ در پهلو و بالاخره غلیظ شدن خون و بالا رفتن فشار آن است . هیچگاه به خوراکى هایى که با ما مى پزید، و سالادى که درست مى کنید، ادویه نزنید. اشخاص سیاه چهره و لاغر اندام که مزاجى سودائى دارند، نباید در خوردن ما افراط نمایند. کسانى که سابقه مالیخولیا - سرطان - داءالفیل - واریس و بواسیر دارند. باید از ما خانواده پرهیز نمایند. بطور کلى ما براى کسانى که مزاجى گرم دارند، خوب نیستیم ، و برعکس صاحبان مزاج سرد و پیران سالخورده که احتیاج به گرم کردن بدن دارند از خوردن ما سود بسیار خواهند برد، و این دسته مى توانند خردل و سیر هم به ما بزنند - ما به بدن هاى ضعیف نیرو مى دهیم ، و رشد اطفال را زیاد مى کنیم ، و از ابتلا به اگزما جلوگیرى مى نماییم . محصول تابستانى ما دیر هضم است ، آب برگها و ساقه و تخم ما کرم کش است . اگر بچه هاى شما مبتلا به کرم معده هستند، بیست تا سى گرم برگ ما را آب گرفته و به آن ها بخورانید. براى اینکه با چاقى مبارزه کنید، آب نوع قرمز یا بنفش ما را گرفته با کمى شکر مخلوط کرده به قوام آورید و بعد با دو برابر آن آب پرتقال یا نارنج مخلوط کرده ، نوش جان نمائید. برگهاى قرمز و بنفش ‍ خانواده ما ضد چاقى هستند، براى گرفتگى صدا و رفع اختلالات ریوى ، پنج تا شش گرم برگ قرمز ما را کوفته در نیم لیتر آب جوشانده میل نمائید.
ضماد برگهاى سفت ما مسکن صداع - سردرد و دردهاى رماتیسمى نقرس ‍ و سیاتیک است . برگهاى ما را کمى له کنید و کمى روى آتش بپزید. بعد آنها را گرم گرم روى پارچه پشمى انداخته ، در روى موضع درد بیندازید. این مرهم براى اعضاى در رفته و رگ به رگ شده نیز مفید است ، و اگر آنرا پس از جا انداختن به موضع بیندازید. درد آن را تسکین داده ، به ترمیم و نوسازى یاخته ها کمک مى کند. ضماد برگ ما در موارد مننژیت و سینه پهلو هم توصیه شده است و براى این منظور، قبل از رسیدن پزشک مى توان برگهاى ما را که با آتش کمى پخته اید، قبل از رسیدن پزشک مى توان برگهاى ما را که با آتش کمى پخته اید، گرم در روى صورت و سینه و شکم بیندازید تا سبب تسکین آلام آنها شود.
ضماد برگهاى ما با آرد جو براى از بین بردن اورام سرد و گرم و باد سرخ و سرطان و با سرکه جهت برص و اگزما با سفیده تخم مرغ جهت سوختگى مجرب است . سوخته برگهاى ما براى منع روئیدن مو توصیه شده است و با پیه خوک ، جهت خنازیر و جراحات سخت ، و با سفیده تخم مرغ جهت رفع سوختگى نافع است .
میوه ما که همان بذر ما مى باشند کشنده کرم معده و مالیدن آن ، برطرف کننده کک مک بوده ، و مقدار خوراک آن تا ده گرم است .
اگر مبتلا به نفخ معده هستید، و داروها و غذاهاى دیگر آن را برطرف نکرده اند به سراغ ما بیایید و از آب پخته ما استفاده کنید.

غدیر

اسم من ((انگور)) است !

من مجموعه اى از عناصر مفید و سودمندم ضد سرطانم و ترشى خون را کم مى کنم تمام میوه اى هستم که وقتى خشک شوم ، ارزش غذاییم بالا مى رود.
از نظر ترکیبات غذایى ، شباهت زیادى به شیر مادر دارم .
با سوء هاضمه مبارزه مى کنم ، رماتیسم را از بین مى برم و خلاصه خواصى دارم که کمتر کسى از آنها باخبر است ...
اسم من انگور است ، و اعراب مرا ((عنب (( مى نامند - خشک کرده من مویز و کشمش خوانده مى شود. به درخت من ، مو - تاک - رز - رزان - رزگون - رزجون - تنگ و کرمة البیضا مى گویند - زادگاه اولیه من ایران است ، ولى امروز در اکثر نقاط دنیا کاشته شده و به انواع و اقسام گوناگون در آمده ام - نوع پیشرس من ، یاقوتى است که در دنیا کمتر نظیر دارد و براى خوردن آن بایستى قبلا آنرا دانه دانه کنید و پس از شستن میل نمایید - قسمت مورد استفاده من میوه - برگ و شیرگیاهى من است - پروردگار توانا در قرآن مجید و سایر کتب آسمانى از من تعریف کرده است و ارامنه ایران جشنى بنام من بر پا مى نمایند. سابقه ى این جشن در ایران هفتصد سال قبل از ظهور حضرت مسیح است . من بقدرى انواع و اقسام دارم که تاکنون هیچ آمارگرى نتوانسته است رقم قطعى آنرا پیدا کند - من به رنگهاى سفید - سبز - صورتى - سیاه و بنفش ظاهر مى شوم ، و دانه هاى من ریز - درشت - متوسط - گرد - بیضى - دراز با هسته و بى هسته مى باشد - یک نوع من معطر بوده ، انگور گلاب خوانده مى شود، و در الجزایر زیاد است ، و در بازار اروپا به قیمت گزاف خریدار دارد. در ایران یک نوع مرا شکر شیراز نامیده اند، و با این که در اطراف تهران ، خصوصا شهریار زیاد کاشته شده است ، معذلک هنوز پاى آن به میدان هاى تهران نرسیده است .
من داراى مقدار زیادى پتاس و فلزات دیگرى مثل آهک - منیزى - آهن - منگنز - کلر - ید - اسرنیک - فسفر - سیلیس مى باشم . داراى مقدار زیادى قند تانن - اسید تارتاریک و عوامل زنده اى ، مانند دیاستازها و فرمانها هستم . اگر به این ترکیبات مفید ویتامین هاى آ - و انواع ((ب (( و ((ث (( و ((د)) و مواد رادیوآکتیو را اضافه کنید، و عوامل مؤ ثر و مفیدى که در برگ و شیره و دانه و ساقه ى من است در نظر بگیرید، تصدیق خواهید فرمود که من تنها میوه ى مقوى و مفید نیستم بلکه مجموعه اى از عناصر و عوامل سودمند و ترکیبات بهى بخش مى باشم .
بیش از سایر میوه ها ویتامین دارم و بیش از همه ى ، خوراکیها داراى ارزش ‍ غذایى هستم . قند من بطور مستقیم و آسان وارد خون شده ، و در عضلات و کبد ذخیره مى گردد. در حالى که سایر قندها اول باید به قند من تبدیل شوند و بعد وارد خون گردند، به این ترتیب اجازه ورود به یاخته هاى بدن به آنها داده مى شود. من ترشى خون و مایعات بدن را کم مى کنم و از ابتلا به امراض گوناگون ، حتى وحشتناکترین آنها که سرطان مى باشد جلوگیرى مى نمایم ، میوه من هنگامى که خشک مى شود هیچ یک از خواص خود را از دست نمى دهد، بلکه ارزش غذایى آن بالا میرود، بطوریکه یک دانه کشمش خیلى بیشتر از یک حبه انگور قوت دارد و این به علت آن است که دیاستازهاى موجود در روى پوست من ، به تدریج سلولز پوست را تبدیل به قند مى نمایند و نیز به همین علت است که هیچ معده اى از خوردن مویز ناراحت نمى گردد. آب میوه تازه من ، چنانکه از دانه هاى سالم و تخمیر نشده گرفته شود، از نظر ترکیبات غذایى شباهت زیادى به شیر مادر دارد و مى توان آنرا غذاى کودکان شیرخوار نمود و اشخاص بزرگ هم مى توانند آنرا به جاى شیر، بدون احساس ناراحتى نوش جان نمایند و به کمک آن سموم بدن را خارج کنند این آب داراى مقدارى قند - تانن - تارتارات دو پتاس - فسفات دو پتاس - مالات دو پتاس - مواد صمغى - مواد سفیده اى - کلسیم - منیزیم و عناصر و عوامل دیگر دارد. براى کم خونى - زیادى اوره - زیادى چربى خون - امراض قلبى سودمند است و بادشکن نیز مى باشد - به بیمارانى که قادر به خوردن غذا نیستند، معمولا سرمى تزریق مى کنند که مقدارى از قند من در آن محلول شده است . در اثر خوردن من معده کاملا تخلیه مى شود. ادرار زیاد مى گردد و ترشحات صفرا به حالت اعتدال در مى آید. در اثر سوزوسازى که از مشخصات من است ، فضولات معده از بین میرود. من از امراض زیر جلوگیرى مى نمایم ؛ ترش کردن و تخامه نمودن غذا - سوءهاضمه - خونریزى معدى - پیدا شدن سنگ در کلیه و مثانه - مسمومیت جیوه و سرب - بعضى از امراض جلدى - امراض ‍ شریانى و وریدى - نقرس - فشار خون - زیاد شدن اوره در خون . من محرک اعمال کبدى هستم و چنانچه آب مرا همراه با شیر خشک به اطفال شیرخوار بدهید، از عوارض شیرخشک روى کبد آنها جلوگیرى مى نمایم . من هم چاق مى کنم و هم لاغر. اشخاصى که احتیاج به لاغر شدن دارند باید صبحانه خود را به من اختصاص دهند و تا ظهر جز من غذاى دیگرى نخورند و براى چاق شدن ، اشخاص ضعیف البته بایستى میوه ى مرا همراه با نان و غذاهاى دیگر میل نمایند. به زنان آبستن بگویید براى سلامتى فرزند آینده ى خود، تا مى توانید از میوه من بهره مند شوند. مالیدن من به صورت و پوست ، رنگ آن را روشن مى کند و به لطافت و نرمى آن مى افزاید. مالیدن تفاله ى من در حمام به بدن ، فواید زیاد دارد و باعث تسکین درد رماتیسم و سیاتیک و نقرس مى شود و کرمى که با آب من درست شود، بیش ‍ از کرم هاى دیگر پوست صورت را نرم و لطیف مى سازد. برگ درخت من داراى تانن - بى تارتارات دو پتاس - نشاسته - اسید مالیک - یک نوع صمغ - قند - اکزالات دو پتاس - گچ و چند ترکیب شیمیایى مخصوص به خود دارد. این ترکیبات اختصاصى ، در برگهایى که پاییز چیده شوند، زیادتر است . با برگ من دلمه و خیار شور درست مى کنند. طعم برگ من کمى گس ‍ و ترش است . در طب به عنوان مقوى معده - درمان اسهال مزمن و خون دماغ مصرف مى شود. دم کرده بیست و پنج گرم برگ من در یک لیتر آب ، در امراض اسهال - حبس البول و یرقان توصیه شده است و چنانچه با آب دم کرده برگ من چشم را به شویید، آن را ضد عفونى کرده و ورم پلک را فرو مى نشاند. در موقعى که درخت مرا هرس مى کنند، آبى از سر شاخه هاى آن بیرون میآید که به اشک معروف است . مایعى است بى رنگ و زلال . این اشک سابقا در امراض جلدى زیاد مصرف داشت ، ولى در طب امروز فقط براى معالجه چشم درد و به صورت کمپرس براى التیام تمام زخم ها به کار مى رود.
اگر مبتلا به سنگ کلیه و مثانه هستید، هر روز صبح ناشتا یک قاشق از این اشک را بنوشید. شیره ى جوانه هاى تازه درخت مرا، با کمک الکل گرفته ، به صورت عصاره در آورید و مجددا تقطیر کنید تا سفت شود. این ماده مدر و ضد تشنج است . هسته ى دانه هاى من داراى تانن بوده ، و قابض است . تولید باد مى کند و ادرار را کم مى نماید. مخصوصا دانه هایى که از تفاله ى سرکه بدست آید و چنانچه آن را بو بدهند، خاصیت قبض کردن آن زیادتر مى شود. پوست میوه ى من کمى دیر هضم و مولد باد است . مالیدن سوزانده ى آن جهت نرمى پوست و کم کردن رطوبت چشم و بیشتر زخم ها مفید است . روغن دانه هاى من که بوسیله یک حلال گرفته مى شود، بهترین روغن جلا بوده ، زود خشک مى شود و در نقاشى مصرف دارد. سر شاخه هاى من و تفاله هاى سرکه را اگر بسوزانید، زغالى بدست مى آید که فوق العاده سیاه بوده و براى نقاشى و آبرنگ هاى بسیار عالى است .
میوه نارس من که غوره نامیده مى شود، و شعرا به آن حصرم مى گویند داراى طعمى ترش بوده ، و قابض است و آب آن که آب غوره نام دارد، یکى از چاشنى هاى مفیدى است که در رژیم لاغرى مؤ ثر مى باشد - خاکستر شاخه هاى من اگر به صورت پماد مالیده شود ورم بیضه را فرو مى برد، و بواسیر را درمان مى کند و اگر خورده شود، سنگ ها را مى ریزاند اگر خاکستر چوب درخت مرا حل کرده و پس از صاف کردن غلیظ نمایید، و آن را گرم گرم کمپرس کنید، انواع دمل و کورک را باز کرده ، و معالجه مى کند. اگر مى خواهید پوست بدنتان نرم و شاداب شود، انگور را له کرده به آن بمالید و پس از خشک شدن ، با آب نیم گرم بشویید.
حال که به فواید من پى بردید، و دانستید که من یک غذاى کامل همراه با یک انبار دارو بوده ، و آنچه بدن شما لازم دارد در وجود من جمع است ، از شما یک سؤ ال دارم : آیا انصاف است که میوه ى مرا گندانده و به صورت دشمن سلامتى انسان در آورده و یاختهاى بدن خود را با آن مسموم و کبد خود را خراب نمایید؟! من خلاصه اى از تشعشعات خورشیدم . ارزش مرا بدانید و مرا به صورت زهر در نیاورید. من دو برابر گوشت به بدن شما حرارت مى دهم . من یکى از بهترین غذاهاى مقوى بوده ، مزاج را معتدل مى نمایم . خون را صاف مى کنم و خون صالح مى سازم . جهت تقویت کلیه و از بین بردن سوخته ى اخلاط مفید مى باشم سینه و ریه را اصلاح مى کنم ، براى معده هاى مرطوب و خونى ضرر دارم ، مگر آن که مرا با زیره میل نمایید. سوخته ى دانه هاى من براى جراحات و جلاى بینایى و آبریزش ‍ چشم مفید است . پوست میوه من در معده هاى ضعیف دیر هضم است . اگر معده اى ضعیف دارید، از آب من یا کشمش استفاده کنید - اگر مقدارى از میوه ى مرا در روغن زیتون جوشانده ، و صاف کنید و بر روى پوست صورت و بدن بمالید، معنى نرمى و لطافت را خواهید دانست . به کسانى که با خوردن آب گندیده من خود را از نعمت سلامتى محروم کرده اند، به بانوانى که با خوردن قرص هاى ضد باردارى کلیه و کبد خود را تباه ساخته اند، بگویید انگور بهترین دوست شماست . تا مى توانید از این میوه بهشتى تناول کنید و با این اکسیر بهى بخش پلیدى ها را از خود دور نمایید - خوشبختانه زبان خوراکى ها مخالف تنظیم خانواده نیست و چنانچه دیدید، کوشیده است در چهارچوب سلامت ، شما را با خوراکى هاى مفیدى که داراى هورمون هاى گیاهى و بى ضرر هستند آشنا ساخته و خواهد ساخت به کسانى که منکر تاءثیر خوراکى ها در جنسیت نطفه هستند و نمى داند ساختمان هر شیئى و موجودى با مصالح اولیه آن مربوط است بگویید که خوردن من خون و ترشحات رحم را قلیایى کرده و کوروموزمهاى ماده را از بین مى برد. شرح مفصل این موضوع را جاى دیگر از زبان خوراکى ها خواهید شنید و بر شما ثابت خواهد شد که زبان خوراکى ها چشمه ى بى زوالى است که با اقیانوسى از تجربیات هزاران ساله ى دانشمندان ایرانى مربوط بوده ، و با استفاده از کشفیات و تحقیقات جدید علمى به شما عرضه مى شود.
آب غوره ضد نقرس ضد رماتیسم و قاعدگى آور است .

غدیر